Europska agencija za sigurnost hrane i Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu pokrenule su kampanju o sigurnosti hrane
Hrvatska je jedna od šest europskih zemalja u kojima je pokrenuta edukativna kampanja „EU bira sigurnu hranu“. Njezin je cilj povećati informiranost građana pri svakodnevnom odabiru namirnica te ukazati na visoke EU standarde vezane uz sigurnost hrane. Iza tih procesa stoje znanstvenici okupljeni oko najvišeg savjetodavnog tijela Europske unije u području sigurnosti hrane – Europske agencije za sigurnost hrane (EFSA), koji svojim radom jamče da je hrana na europskom tlu, pa tako i na hrvatskom tržištu, sigurna za konzumaciju.
Kampanju su pokrenule EFSA i Hrvatska agencija za poljoprivredu i hranu (HAPIH) uz podršku Ministarstva poljoprivrede i ostalih partnera. Kampanjom će se povećati informiranost građana o načinima tumačenja deklaracija, čuvanja i pripremanja namirnica s ciljem smanjenja akrilamida u hrani, pravilnog održavanja higijene hrane, odabira namirnica temeljem preporučenih hranjivih vrijednosti te gdje pronaći informacije o alergenima koji se nalaze u hrani.
Kampanja je usmjerena na sve građane, uz dodatni fokus na žene i roditelje male djece koji, kako pokazuju rezultati nekih ranijih istraživanja, češće brinu o hrani u kućanstvu pa je vjerojatnije i da će dovesti u pitanje njezinu sigurnost te tražiti informacije. Kampanjom se želi na jednostavan i lako razumljiv način informirati sve one koji su zainteresirani za zdrav život, kuhanje, aktivan životni stil i sigurnost hrane, ali su ponekad zbunjeni kompleksnim i stručnim informacijama.
„Iako Hrvatska ne može konkurirati količinom proizvodnje industrijama hrane velikih država, naša hrana je globalno prepoznata kao sigurna i hranjiva, uz bogatu tradiciju proizvodnje proizvoda posebne kvalitete. Tome u prilog govori i podatak da na razini Europske unije imamo zaštićene nazive čak 31 hrvatskog poljoprivrednog i prehrambenog proizvoda. Kvaliteta i sigurnost hrane prioritet je ove Vlade, što dokazuju i godišnja ulaganja u programe monitoringa u vrijednosti od 32 milijuna kuna. Također, Sustav brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje (RASFF) brži je i transparentniji nego ikada u informiranju i zaštiti potrošača, do sada je povučeno i opozvano više proizvoda nego cijele protekle godine, kao rezultat konsenzusa na razini Europe da potrošači u EU imaju najveću moguću razinu zaštite zdravlja“, naglašava ministrica poljoprivrede Marija Vučković.
U povodu pokretanja kampanje „EU bira sigurnu hranu“ ravnateljica HAPIH-a Darja Sokolić istaknula je: „Ova važna inicijativa dodatno će osnažiti povjerenje potrošača u sustav sigurnosti hrane. U tome je ključna suradnja EFSA-e, organizacija za zaštitu potrošača, proizvođača hrane i civilnog društva, te nacionalnih institucija za sigurnost hrane kao što je Ministarstvo poljoprivrede i naša agencija. Novost je ta da o sigurnosti hrane govorimo na novi način, prilagođen potrošačima, jer je iznimno važno da građani Europske unije znaju da mogu vjerovati hrani koju konzumiraju, gdje god se u Europi nalazili.“
Europski sustav sigurnosti hrane smatra se jednim od najsigurnijih na svijetu. EFSA surađuje s vrhunskim znanstvenicima, a EFSA-ini stručnjaci podijeljeni su u deset znanstvenih panela, ovisno o područjima. U svakom panelu sudjeluje 21 vodeći europski znanstvenik, a paneli formiraju i svoje radne skupine koje se sastoje od stručnjaka iz zemalja članica sukladno podtemi koja se obrađuje.
Podaci Eurobarometra o tome koliko su građani svjesni europskog sustava sigurnosti hrane dodatni su povod za ovakvu kampanju, koja se uz Hrvatsku provodi i u Austriji, Italiji, Španjolskoj, Latviji i Poljskoj, koje su odabrane i s obzirom na svoju veličinu, dužinu članstva i geografski položaj. Upravo je, prema spomenutom Eurobarometru, sigurnost hrane jedan od glavnih čimbenika koje hrvatski potrošači uzimaju u obzir pri kupnji namirnica. Oni sigurnost hrane stavljaju na prvo mjesto (69%), odnosno važnija im je čak i od cijene (63%) .
U okviru kampanje izrađena je posebna mrežna stranica EUChooseSafeFood na kojoj potrošači mogu pronaći informacije o najrelevantnijim temama iz područja sigurnosti hrane, lako razumljive savjete i smjernice za pripremu hrane. Hrvatske potrošače educirat će se kako razumjeti oznake na hrani te im, primjerice, na jednostavan način objasniti da se „upotrijebiti do” tiče sigurnosti hrane, a „najbolje upotrijebiti do” kvalitete hrane te da je ta razlika značajna. Usto, kampanja će informirati potrošače kako pravilno održavati higijenu kod kuće i rukovati namirnicama. Koliko god hrana bila sigurna i provjerena u prodavaonicama, ona isto tako može postati nesigurna zbog nedostatne higijene u kuhinji, ako ne pazimo što radimo s priborom za kuhanje, daskama za rezanje i radnim plohama, ako ne održavamo kuhinjska pomagala, ne peremo povrće… Sve su to teme koje kampanja „EU bira sigurnu hranu“ obuhvaća.
Kako bi što veći broj potrošača bio informiran i educiran o sigurnosti hrane, kampanju podržava i niz partnera koji svojom stručnošću doprinose njezinoj vidljivosti te će putem vlastitih kanala učiniti ove materijale dostupnima i osvijestiti potrošače gdje mogu pronaći relevantne savjete i smjernice. Podršku pružaju Ministarstvo poljoprivrede, Ministarstvo zdravstva, Europski centar za izvrsnost potrošača, Prehrambeno-biotehnološki fakultet u Zagrebu, Prehrambeno-tehnološki fakultet Osijek, Hrvatska gospodarska komora, Centar za edukaciju i informiranje potrošača, Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Nastavni zavod za javno zdravstvo „dr. Andrija Štampar” i Hrvatski zbor nutricionista. Osim spomenutih institucija u kampanju su uključeni i naš poznati chef Mate Janković, voditeljice Antonija Blaće i Doris Pinčić, food blogerica Maja Brekalo i fitness trener Mario Valentić koji prepoznaju važnost sigurnosti hrane te će ovu temu uz praktične savjete nastojati približiti javnosti.
VEZANO
Službeno predstavljena nova pjevačica Magazina
Uspjeh kao inspiracija: Konferencija posvećena poduzetničkom rastu i slavljenju postignuća
40 posto Hrvata odgađa u svojim domovima zamjenu starih stvari novima