Tri hrvatska filma premijerno na 52. Međunarodnom filmskom festivalu u Rotterdamu
Tri će hrvatska filma biti premijerno prikazana na prestižnom Međunarodnom filmskom festivalu u Rotterdamu: kratkometražni eksperimentalni film Ingresso Animali Vivi scenarista i redatelja Igora Grubića, kratkometražni eksperimentalno-dokumentarni film Borisa Poljaka Horror Vacui te dugometražni igrani film Polako nikuda Damira Čučića. Spomenuti će festival premijerno prikazati i digitalno restauriranu verziju kratkometražnog igranog filma Ženidba gospodina Marcipana Vatroslava Mimice iz 1963. godine, a uključit će i projekcije dvije manjinske hrvatske koprodukcije: dugometražni igrani film Dani suše turskog redatelja Emina Alpera, dugometražni dokumentarni film Playing Men slovenskog redatelja Matjaža Ivanišina kao i projekciju jednog od najuspješnijih domaćih filmova protekle godine, Sigurno mjesto Jurja Lerotića. 52. izdanje Međunarodnog filmskog festivala u Rotterdamu održat će se od 25. siječnja do 5. veljače 2023.
Filmovi Ingresso Animali Vivi scenarista i redatelja Igora Grubića kao i Horror Vacui Borisa Poljaka svjetsku će premijeru u Rotterdamu imati u sklopu programa Short & Mid-length, koji prikazuje preko stotinu naslova iz cijeloga svijeta koji su kraći od 63 minute. Radnja filma Ingresso Animali Vivi smještena je na sjeveroistok Italije, u gradove uz državnu granicu, gdje su nekada iz istočne Europe dovozili životinje za talijansku prehrambenu/mesnu industriju. Iz tih prostora smrti na pokretnoj traci samo je jedna životinja uspjela ući i izaći živa. Direktor fotografije je Bojan Mrđenović, montažer Damir Čučić, autor animacija je Marko Meštrović, a za dizajn zvuka bila je zadužena Iva Kraljević. Producent filma je Igor Grubić, a izvršne producentice su Marijana Veljović i Sara Čučić. Film je nastao u produkciji Kreativnog sindikata, a distributer je Bonobostudio.
Naslov filma Horror Vacui Borisa Poljaka potječe od istoimenog izraza koji je osmislio Aristotel, a označava strah od praznog prostora i koristi se kao metafora za strah od neizvjesne budućnosti koji izaziva osjećaje tjeskobe i usamljenosti. Sa svojim kadar-sekvencama i asocijativnom montažom, ovaj meditativni film upozorava na sve veću hiper militarizaciju svijeta u kojem živimo te istražuje kako to utječe na ljudsku psihu. Film se stilski nadovezuje na prethodne nagrađivane Poljakove filmove Splitski akvarel, Autofocus i Oni samo dolaze i odlaze. Scenarist, redatelj i direktor fotografije filma je Boris Poljak, montažer je Damir Čučić, a Ruzina Frankulin je dizajner zvuka. Producenti filma su Matko Burić i Hrvoje Selec. Film je nastao pod okriljem Hrvatskog filmskog saveza. Distributer filma je Split Screen.
U sekciji Harbour svjetsku će premijeru imati dugometražni igrani film Polako nikuda Damira Čučića. Film je to u kojem je primijenjen postupak varijantne repeticije – isti događaj ispričan je dva puta za redom, samo što je drugi put izložen elaboriranije. Ono što im je zajedničko su glavni junaci Oleg i Marta – student vizualnih umjetnosti, ovisan o drogama i knjižničarka, ovisna o mnogočemu. Njihovi su portreti napravljeni kao ogledala, kada se Marta gleda u ogledalu ona ne vidi sebe već Olega i obrnuto. U glavnim ulogama nastupaju Katarina Arbanas i Jura Ruža, a u sporednim Ksenija Marinković, Marina Redžepović i Bojan Perić. Direktor fotografije je Marinko Marinkić, skladatelj je Goran Štrbac, montažerka Marta Bregeš, scenografi su Darwin Butković i Đorđe Jandrić, kostimograf Viktor Wolf, majstor maske Sanjin Vudrag, a dizajneri zvuka Bojan Perić, Goran Štrbac i Krešimir Šušljek. Producenti filma su Damir Čučić, Matko Burić i Hrvoje Selec. Film nastaje u produkciji Hrvatskog filmskog saveza.
U istoj sekciji (Harbour) prvi puta će se nizozemskoj publici predstaviti višestruko nagrađivani prvijenac Jurja Lerotića, Sigurno mjesto, koji je ujedno bio hrvatski kandidat za nagradu Oscar. Film nastaje u produkciji kuće Pipser, a producentica je Miljenka Čogelja. Sigurno mjesto je još uvijek u redovnoj kinodistribuciji u Hrvatskoj.
U sklopu programa Cinema Regained – programa posvećenog restauriranim klasicima i filmovima o filmskoj kulturi premijeru će imati i digitalna restauracija kratkometražne igrane satire Vatroslava Mimice, Ženidba gospodina Marcipana (Zora film, 1963.). Hrvatska kinoteka Hrvatskog državnog arhiva digitalno je restaurirala ovaj film uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra, a restauracija je izvedena u zagrebačkim studijima Ater i Klik film. U istom će programu biti prikazan i dugometražni dokumentarni film Playing Men slovenskog redatelja Matjaža Ivanišina i hrvatskih koproducenata Vanje Jambrović i Tibora Kesera iz Restarta.
U sekciji Limelight prikazuje se još i dugometražni igrani film Dani suše turskog redatelja Emina Alpera, koji također nastaje u koprodukciji s Hrvatskom (Anita Juka, 4Film).
Međunarodni filmski festival u Rotterdamu (International Film Festival Rotterdam – IFFR) jedan je od najvećih i najutjecajnijih filmskih festivala koji, osim što svake godine privlači desetke tisuća profesionalaca i posjetitelja, određuje buduće filmske trendove i otkriva filmaše na koje treba obratiti pažnju. Direktorica festivala od 2020. godine je Puljanka Vanja Kaluđerčić, a od ove godine jedan od selektora kratkometražnog programa je hrvatski redatelj, kritičar i kurator Ivan Ramljak.
Ovogodišnje, 52. festivalsko posjetiteljima nudi preko 400 naslova i mnoštvo izložbi, multimedijskih instalacija, audiovizualnih eksperimenata, performansa i slično. Jedna od najvećih atrakcija popratnog programa svakako je najnoviji umjetnički rad Stevea McQueena – izložbu Sunshine State.
VEZANO
Uspjeh kao inspiracija: Konferencija posvećena poduzetničkom rastu i slavljenju postignuća
40 posto Hrvata odgađa u svojim domovima zamjenu starih stvari novima
U vukovarskom Podunavlju pošumljeno 10.000 m2